Hitte en sport

Morgen waarschuwing om niet te gaan hardlopen! Ga jij toch?

Let je dan een beetje op? Zorg sowieso voor voldoende vochtopname voor het sporten maar ook tijdens. Ook zorgen dat je lichaam warmte kwijt kan en je niet over verhit raakt!

  • De hele week voor de wedstrijd al voldoende waterdrinken 1,5- 2 liter per dag
  • Oefen het drinken voor en tijdens inspanning al in de trainingen en beoordeel welke dranken het beste bevallen (water of sportdranken) en hoeveel je daarvan in welke weersomstandigheden nodig hebt. Dat kun je heel gemakkelijk te weten komen door je voorafgaande en na het lopen te wegen.
  • ook op de dag zelf voor de wedstrijd voldoende drinken
  • 5 minuten voor de start 150 ml water of isotone sportdrank. Nee hierdoor hoef je niet te plassen dit verdampt voor het in je blaas komt.
  • elk kwartier 150- 250 ml aanvullen. Lauw drinken ( anders kans op maag-/darmklachten,). Meer aanvullen? Onzin je lichaam kan het dan niet verwerken.
  • na de run blijven aanvullen. Een vrouw van 70 kg verbruikt tijdens een run bij 20 graden 1,4 liter vocht en kan nooit meer als 1 liter per uur aanvullen, dus hoe goed je ook je best doet, je krijgt vocht tekort.
  • draag kleding die is afgestemd op de temperatuur. Deze kleding moet het vocht opnemen of doorlaten. Was de kleding en de sokken waarmee je gaat lopen van te voren een keer. Loop niet met gestopte sokken, want dat verhoogt het risico op blaren.
  • Draag medische gegevens en noodnummer bij je . Dat kan bijvoorbeeld achterop je startnummer of in een SOS-medaillon.
  • Maar vooral luister naar je eigen lichaam. Je niet goed voelen of het niet vertrouwen is STOPPEN. En mocht je je niet goed voelen: Maak gebruik van een EHBO-post!

Werkt de organisatie met vlaggen?

Als het goed is, zal de organisatie je op de hoogte stellen van het risico dat je loopt. Dat kan bijvoorbeeld met een (gekleurd) vlaggensysteem, waarbij:

Rode vlag

De rode vlag betekent dat je een hoog risico hebt op het oplopen van een warmtestuwing. Mensen die zwaarlijvig of in een slechte conditie zijn, die niet geacclimatiseerd zijn of al eens eerder problemen hebben gehad in de warmte wordt met klem afgeraden deel te nemen!

Oranje vlag

Een oranje vlag betekent een matig verhoogd risico op warmtestuwing.

Groene vlag

De groene vlag betekent een laag risico op warmtestuwing.

Witte vlag

Een witte vlag betekent een risico op onderkoeling! Hier kun je je echter goed op kleden.

Ken de symptomen! Hittekrampen, warmtestuwing, hitteberoerte

Liefst 1 op de 2000 mensen heeft een genetische afwijking die kan zorgen voor een heatstroke of hitteberoerte.

Liefst een op de tweeduizend mensen heeft een genetische afwijking die kan zorgen voor een zogenoemde heatstroke of hitteberoerte. De afwijking is nog relatief onbekend. Een injectie is in de meeste gevallen levensreddend.

Kerntemperatuur

Ons lichaam heeft een sterke thermostaat. Het probeert je kerntemperatuur, als je geen koorts hebt, altijd rond de 37 graden te houden. Bij hitte, inspanning en vooral bij een combinatie van beide loopt die kerntemperatuur soms wel op tot rond de veertig graden. Dit is normaal en ongevaarlijk. Bijna elke loper die bij een serieuze wedstrijd het ereschavot beklimt, had net na het finishen een sterk verhoogde kerntemperatuur. Het lichaam voert die overtollige warmte af door veel bloed naar de huid te sturen en zweet te produceren. Zweet verdampt en daarbij wordt warmte snel onttrokken aan het bloed. Als het erg heet is of de lucht erg vochtig, kunnen deze mechanismen bij zware inspanning tekort schieten, met als mogelijk gevolg dat de kerntemperatuur van het lichaam gevaarlijk hoog oploopt, hoger dan die veertig graden.In eerste instantie worden we dan moe: warmte-uitputting. We voelen de sterke neiging om te gaan zitten, verkoeling te zoeken en te drinken. Geven we geen gehoor aan die impuls, dan kan warmte-uitputting plotseling ontaarden in een hitteberoerte. In dat geval raakt het warmteregulerende systeem in de hersenen van slag, waardoor de koelfuncties van het lichaam uitvallen. De lichaamstemperatuur stijgt dan rap tot 42 graden of hoger.

Symptomen

Een patiƫnt met een hitteberoerte krijgt vaak plotseling hoofdpijn, wordt misselijk, is erg zwak en duizelig, heeft een snelle, onregelmatige hartslag, zweet vaak niet meer en kan ondanks een temperatuur van tot wel 45 graden kippenvel hebben. Een direct levensbedreigende situatie, die onmiddellijk intensieve medische zorg vereist. Het slachtoffer moet worden gekoeld, en het functioneren van de vitale functies (hart, longen, nieren) moet scherp in de gaten worden gehouden en eventueel kunstmatig worden ondersteund. Denk aan dialyse. De Zuid-Afrikaanse sportarts Tim Noakes spendeerde een groot deel van zijn loopbaan aan het bestuderen van de temperatuurregulatie van atleten en publiceerde erover in diverse medische tijdschriften. Volgens hem is het risico dat een gezond iemand bij een prestatieloop onder normale of zelfs zomerse weerscondities een hitteberoerte krijgt nihil. Er zijn wel omstandigheden of aandoeningen die het risico op de klassieke heatstroke verhogen: ernstig overgewicht, recent overmatig alcohol- of drugsgebruik, een te hoge concentratie schildklierhormoon, een virusinfectie met koorts en een zeldzame huidziekte waardoor je niet kan zweten. Maar, zo benadrukt Noakes, deze risicofactoren leiden al snel tot malaise en een sterk afnemende prestatie. De meesten zullen ruim voor het tot een crisis komt stoppen en hulp zoeken.